SOBOTA / 13.08, g. 21.00 – 21.30 / Upadek nagrywania: Valerio Tricoli / Kinoteatr Zdrowie

440_foto_tricoli
Valerio Tricoli
VALERIO TRICOLI  Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
VALERIO TRICOLI Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
VALERIO TRICOLI Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
VALERIO TRICOLI Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
VALERIO TRICOLI  Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
VALERIO TRICOLI Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
VALERIO TRICOLI  Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
VALERIO TRICOLI Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk

13 August / SATURDAY / 21.00–21.30 / Kinoteatr Zdrowie ul.Główna 36 „Upadek nagrywania”

 

Valerio Tricoli (1977) to jedna z najważniejszych postaci współczesnej muzyki konkretnej, kompozytor, wykonawca, twórca instalacji dźwiękowych i improwizator, mistrz gry na magnetofonie szpulowym. Jego sztuka odnosi się przede wszystkim do takich zagadnień jak rzeczywistość i wirtualność dźwięku, rozmaite formy jego reprodukcji, a także problematyki pamięci związanej z wyżej wymienionymi tematami. Jego zdaniem muzyka konkretna zawieszona jest zawsze między „tu i teraz” a zacienionym imperium pamięci – odległych, ale równocześnie obecnych doświadczeń, niedalekich zjawisku deja-vu. Tricoli jest jednym z filarów wiodącej dziś wytwórni muzyki eksperymentalnej, PAN. Współpracował z takimi artystami jak Jerome Noetinger, Robert Piotrowicz, Antoine Chessex, Werner Dafeldecker a jego utwory i improwizacje gościły na scenach legendarnego Transmediale w Berlinie a także wielu festiwalach na całym świecie.

Valerio Tricoli // rezydent programu rezydencji dźwiękowych „A-I-R Sanatorium Dźwięku Sokołowsko”

Celem rezydencji jest przygotowanie przez Valerio Tricoliego kameralnej opery na podstawie pamiętników jednej z najważniejszych postaci muzyki XX wieku, twórcy muzyki konkretnej, Pierre’a Schaeffera. Twórczość tego ostatniego postrzegana jest zwykle z perspektywy nagrywania i komponowania nagranego materiału w studiu – w tym wymiarze jest on pierwszym, który w systematyczny sposób opracował możliwości oferowane kompozytorowi przez studio nagrań. Dzienniki artysty odsłaniają jednak inną motywację leżącą u źródeł jego ambicji – Schaefferowi zależało na stworzeniu instrumentu totalnego, który umożliwiałby wykonywanie na żywo muzyki, która brzmiałaby tak jak odgłosy życia codziennego. Ze względu na ograniczone możliwości w latach 40., Schaeffer posłużył się nagrywaniem jako rozwiązaniem tego problemu. Dziś jednak mamy możliwości zrealizowania jego ambicji.

Celem rezydencji Valerio Tricoliego będzie przygotowanie kameralnej opery powracającej do pierwotnych idei Schaeffera i opowiadającej historię zrealizowanego założenia. W tym celu Tricoli, specjalista od dzisiejszej muzyki konkretnej, przygotuje we współpracy z Danielem Muzyczukiem oraz kuratorem Michałem Liberą libretto na podstawie pamiętników Schaeffera, nagra je na taśmę oraz opracuje performans muzyczny z wykorzystaniem nagrań. Rezultatem tych działań będzie więc skomponowanie otwartego utworu do libretta na podstawie pamiętników Pierre’a Schaeffera – wykorzystywanego w przyszłości do wykonań na żywo.

 

Valerio Tricoli

Koncert odbywa się w ramach projektu A-i-R Sanatorium Dźwięku Sokołowsko realizowanego we współpracy z Programem Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro. Program Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro, realizowany w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.