Alessandro Bosetti (1973) to kompozytor, performer i artysta dźwiękowy. Większość jego prac odnosi się do kwestii muzykalności języka mówionego i dźwiękowych aspektów komunikacji werbalnej, zwłaszcza nieporozumień i problematyki tłumaczenia. Znacząca część jego utworów to kompozycje na głos i elektronikę zacierające różnice między nimi. Komponował na zamówienia tak ważnych instytucji jak GRM w Paryżu, Roulette czy The Stone w Nowym Jorku, Cafe OTO w Londynie, WDR Studio-akustische-Kunst w Kolonii czy Deutschland Radio Kultur w Berlinie a także innych w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. Uhonorowany takimi nagrodami jak Phonurgia Nova (2012) za kompozycję „636”, IDAF (2013) za „Mask Mirror”, Ars Acustica (2015) za „The Notebooks”. Współpracuje m.in. z Tonym Buckiem, Chrisem Abrahamsem (The Necks), Jennifer Walshe. Jako kompozytor współpracuje także z takimi zespołami jak Kammerenseble Neue Musik i Die Maulwerker w Berlinie czy Neue Vokalsolisten Stuttgarcie.
Alessandro Bosetti // A-I-R Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku
Alessandro Bosetti plays Leoš Janáček Notebooks
19.04-02.05.2016
Włoski kompozytor Alessandro Bosetti jest kolejnym gościem programu rezydencji dźwiękowych A-I-R Sanatorium Dźwięku Sokołowsko.
Celem rezydencji będzie rozwinięcie opery radiowej Bosettiego pt. „The Notebooks”. W chwili obecnej funkcjonuje ona jako work-in-progress i w formie czysto dźwiękowej wygrała już konkurs Ars Acustica w 2015 roku. Punktem wyjściowym projektu Bosettiego są zgromadzone w archiwach w Brnie notatki wybitnego czeskiego kompozytora Leoša Janáčka. W czasach, kiedy niemożliwe było jeszcze nagrywanie otaczających nas dźwięków, posługiwał się on przed-fonograficznym sposobem rejestracji dźwięku – notacją muzyczną. W swych zapiskach nie używał jej jak zwykło się to robić do zapisania wyobrażonej kompozycji muzycznej, ale do zapisania faktycznie komponujących się w rzeczywistości dźwięków. W tym sensie można jego notatki potraktować jako swego rodzaju „nagrywanie przez nagrywaniem”. Podczas researchu w Brnie, Alessandro Bosetti wybrał kilkadziesiąt notatek Leoša Janáčka i postanowił wykorzystać je jako partyturę muzyczną do wykonania. W swym projekcie więc próbuje odtworzyć dźwięki otaczającej czeskiego kompozytora rzeczywistości – dziś. W swych interpretacjach wchodzi jednak dodatkowo w polemikę z zapiskami Leoša Janáčka tworząc szkatułkową konstrukcję. Celem rezydencji w Sokołowsku będzie przygotowanie nowej wersji dźwiękowej swej opery oraz stworzenie jej wizualnego odpowiednika odnoszącego się do notacji Janáčka. Rezultatem będzie więc praca audio-video na temat zapisków czeskiego kompozytora.
A-I-R Sanatorium Dźwięku Sokołowsko jest realizowane w ramach Programu Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro // Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.Program Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego