SOBOTA / 13.08, g. 20.00 – 20.30 / Upadek nagrywania: Alessandro Bosetti / Kinoteatr Zdrowie

bossetti sokolowsko2-kopia

ALESSANDRO BOSETTI Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
ALESSANDRO BOSETTI Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
ALESSANDRO BOSETTI Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
ALESSANDRO BOSETTI Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
ALESSANDRO BOSETTI Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
ALESSANDRO BOSETTI Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk

13 sierpnia / SOBOTA / 20.00–20.30 / Kinoteatr Zdrowie ul.Główna 36 „Upadek nagrywania”

 

Alessandro Bosetti (1973) to kompozytor, performer i artysta dźwiękowy. Większość jego prac odnosi się do kwestii muzykalności języka mówionego i dźwiękowych aspektów komunikacji werbalnej, zwłaszcza nieporozumień i problematyki tłumaczenia. Znacząca część jego utworów to kompozycje na głos i elektronikę zacierające różnice między nimi. Komponował na zamówienia tak ważnych instytucji jak GRM w Paryżu, Roulette czy The Stone w Nowym Jorku, Cafe OTO w Londynie, WDR Studio-akustische-Kunst w Kolonii czy Deutschland Radio Kultur w Berlinie a także innych w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. Uhonorowany takimi nagrodami jak Phonurgia Nova (2012) za kompozycję „636”, IDAF (2013) za „Mask Mirror”, Ars Acustica (2015) za „The Notebooks”. Współpracuje m.in. z Tonym Buckiem, Chrisem Abrahamsem (The Necks), Jennifer Walshe. Jako kompozytor współpracuje także z takimi zespołami jak Kammerenseble Neue Musik i Die Maulwerker w Berlinie czy Neue Vokalsolisten Stuttgarcie.

http://www.melgun.net/ 

Alessandro Bosetti plays Janacek

Projekt to rozwinięcie opery radiowej Bosettiego pt. „The Notebooks”. W chwili obecnej funkcjonuje ona jako work-in-progress i w formie czysto dźwiękowej wygrała już konkurs Ars Acustica w 2015 roku. Punktem wyjściowym projektu Bosettiego są zgromadzone w archiwach w Brnie notatki wybitnego czeskiego kompozytora Leoša Janáčka. W czasach, kiedy niemożliwe było jeszcze nagrywanie otaczających nas dźwięków, posługiwał się on przed-fonograficznym sposobem rejestracji dźwięku – notacją muzyczną. W swych zapiskach nie używał jej jak zwykło się to robić do zapisania wyobrażonej kompozycji muzycznej, ale do zapisania faktycznie komponujących się w rzeczywistości dźwięków. W tym sensie można jego notatki potraktować jako swego rodzaju „nagrywanie przez nagrywaniem”. Podczas researchu w Brnie, Alessandro Bosetti wybrał kilkadziesiąt notatek Leoša Janáčka i postanowił wykorzystać je jako partyturę muzyczną do wykonania. W swym projekcie więc próbuje odtworzyć dźwięki otaczającej czeskiego kompozytora rzeczywistości – dziś. W swych interpretacjach wchodzi jednak dodatkowo w polemikę z zapiskami Leoša Janáčka tworząc szkatułkową konstrukcję. Celem rezydencji w Sokołowsku będzie przygotowanie nowej wersji dźwiękowej swej opery oraz stworzenie jej wizualnego odpowiednika odnoszącego się do notacji Janáčka. Rezultatem będzie więc praca audio-video na temat zapisków czeskiego kompozytora.

Koncert odbywa się w ramach projektu A-i-R Sanatorium Dźwięku Sokołowsko realizowanego we współpracy z Programem Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro. Program Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro, realizowany w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

bossetti sokolowsko36 2