PIĄTEK / 12.08, g. 20.00 – 22.00 / Ensemble Phoenix plays Antoine Chessex / Kasper Toeplitz / Robert Piotrowicz / Kinoteatr Zdrowie

EPHB_big-ensemble_landscape_bw_III

ENSEMBLE PHOENIX PLAYS ANTOINE CHESSEX / KASPER TOEPLITZ / ROBERT PIOTROWICZ
ENSEMBLE PHOENIX PLAYS ANTOINE CHESSEX / KASPER TOEPLITZ / ROBERT PIOTROWICZ Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
ENSEMBLE PHOENIX PLAYS ANTOINE CHESSEX / KASPER TOEPLITZ / ROBERT PIOTROWICZ Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
ENSEMBLE PHOENIX PLAYS ANTOINE CHESSEX / KASPER TOEPLITZ / ROBERT PIOTROWICZ Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
ENSEMBLE PHOENIX PLAYS ANTOINE CHESSEX / KASPER TOEPLITZ / ROBERT PIOTROWICZ
ENSEMBLE PHOENIX PLAYS ANTOINE CHESSEX / KASPER TOEPLITZ / ROBERT PIOTROWICZ Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
ENSEMBLE PHOENIX PLAYS ANTOINE CHESSEX / KASPER TOEPLITZ / ROBERT PIOTROWICZ
ENSEMBLE PHOENIX PLAYS ANTOINE CHESSEX / KASPER TOEPLITZ / ROBERT PIOTROWICZ Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
ENSEMBLE PHOENIX PLAYS ANTOINE CHESSEX / KASPER TOEPLITZ / ROBERT PIOTROWICZ
ENSEMBLE PHOENIX PLAYS ANTOINE CHESSEX / KASPER TOEPLITZ / ROBERT PIOTROWICZ Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk

12 sierpnia / PIĄTEK / 20.00 / Kinoteatr Zdrowie ul.Główna 36

Ensemble Phoenix
Antoine Chessex / Kasper Toeplitz / Robert Piotrowicz

Antoine Chessex – „Metakatharsis” (30’)

Kasper Toeplitz: „Rupture & Dissipation” (30’)

Robert Piotrowicz: „Grund” / „Apendic” (30’)

Daniel Stalder: perkusja, Thomas Peter: elektronika, Heiner Krause: rożek angielski, Heléne Berglund: tuba, Friedemann Treiber: skrzypce, Petra Ackermann: altówka, Pilar Fontalba: obój, Lucas Rössner: kontrafagot, Jürg Henneberger: dyrygent

Ensemble Phoenix Basel

The Ensemble Phoenix Basel został założony w 1998 roku przez szwajcarskiego dyrygenta i pianiste Jürga Hennebergera, flecistę Christopha Böscha i perkusistę Daniela Buessa. Od samego początku ta bardzo wszechstronna orkiestra muzyki współczesnej miała duży wpływ na scenę kulturalną w ich rodzinnym mieście. Obecnie jest to jedna z najważniejszych grup swojego rodzaju w Szwajcarii i zdobyła również międzynarodową renomę. 
Liczba muzyków na scenie może wynosić od dwóch do prawie trzydziestu, dzięki czemu zespół idealnie nadaje się do wykonywania dzieł kompozytorów współczesnych. W obecnych czasach to może być powszechna praktyka, ale co wyróżnia Ensamble Phoenix Basel to to, jak jest napędzana impulsami i preferencjami poszczególnych członków, włączając ich do swojego brzmienia.
Ensemble Phoenix miał bliskie powiązania z centrum kultury Gare du Nord od momentu jego otwarcia. Centrum, położone w północnej części miasta Bazylea, służy nie tylko jako miejsce odbywającego się corocznego cyklu koncertowego dla zespołu, ale także lokalizacja gdzie grupa działa i ćwiczy jako orkiestra rezydencyjna.
Ensamble Phoenix to orkiestra koncertująca: ciągle w drodze, odkrywająca nowe horyzonty i wracająca
z coraz większą ilością projektów i nowych kontaktów.
To poszukiwanie nowych doświadczeń charakteryzuje się zarówno ciągłością jak i ciekawością. Pozwala to grupie na ciągłe rozszerzanie zakresu swojej działalności, od wcześniej wspomnianych serii koncertów w Gare du Nord, do małych miasteczek w Szwajcarii, oraz do wystąpień na międzynarodowych festiwalach. Ensemble Phenix Basel obchodziło swoja 15 rocznice istnienia w dniu 12 grudnia 2013 roku, przez półtorej dekady promowali różnorodność formy muzycznej, bez której Bazylea jako miasto muzyczne odczuwała by brak kluczowych wpływów na polu sztuki współczesnej. 
Nawet pobieżny rzut oka na harmonogram grupy ujawnia niezwykły zakres działalności koncertowej. Dla przykładu, tylko w ciągu ostatnich lat zespół nie tylko wystąpił na licznych imprezach w całej Europie (takich jak Venice Biennale 2010, albo Dniach Muzyki Współczesnej w Blundenz), ale również w USA (2011 BEAMS Electronic Music Marathon, Boston), Meksyku (Festival del Centro Historico), Argentynie w (Teatro Colón, Beunos Aires) oraz w Chinach. W ramach Festiwalu Culturescape grupa odwiedziła Turcje i Kraje Bałtyckie.
Orginalne programy zespołu opracowane dla Gare du Nord zwykle są również przedstawiane w innych Szwajcarskich miastach. Przez lata grupa budowała owocne, długoterminowe współprace ze szczególnymi miejscami, takimi jak centrum kulturalne Dampfzentrale w Bernie. W międzyczasie Festiwal w Lucernie gościł już trzy bardzo udane wystąpienia grupy. Dla dodatkowych spektakli grupa często współpracuje z partnerami takimi jak ISCM Basel, Akademią Muzyczną w Bazylei, miejskim teatrem oraz różnorodnymi chórami i grupami z regionu. Jednym z przykładów takiego partnerstwa jest coroczny „Final Concert for Compositions” w Uniwersytecie Muzycznym w Bazylei, tradycyjnie w wykonaniu Ensemble Phoenix jako część programu wsparcia dla młodych kompozytorów.
Ensambble Phoenix uważa, że organizowanie światowych premier nowych kompozycji, razem z jest

wyśmienitym sposobem na wspieranie i edukowanie młodego pokolenia . Wielu młodych twórców muzycznych i kompozytorów ze Szwajcarii oraz innych krajów skorzystało z tego programu – nie tylko od czasu do czasu, ale regularnie. Lista kompozytorów którzy wielokrotnie współpracowali z grupą jest imponująca. Rozwój koncerpcji i między gatunkowe projekty były realizowane z takimi muzykami jak: Kasper Toeplitz, John Duncan, Helmut Oehring, Z’EV, oraz Zbigniew Karkowski. Projekty tego typu wymagają solidnego doświadczenia w muzyce elektronicznej, które Ensemble Phoenix jest w stanie zapewnić dzięki swoim członkom: Alex Buess oraz Thomas Peter, oboje są kompozytorami i specjalistami w tej dziedzinie. Kolejnym rodzajem eksperymentalnego performanceu są podwójne koncerty z innymi orkiestrami, takimi jak Ensemble ö! albo Ensemble Vortex z Genewy. Bliski kontakt i twórcze starcia wynikające z takich spotkań są zawsze źródłem stymulacji i wzajemnej inspiracji.
Współczesny teatr muzyczny odgrywa ważną, nawet kluczową rolę w pracach zespołu Ensemble Phoenix. Po ostatnich współpracach z Theatre Basel – «The Unanswered Question» z Christoph Marthaler (2000), Mauricio Kagel «Mare nostrum» (2002) albo Georg Friedrich Haas‘ «In vain» (2003), żeby wymienić tylko kilka – zamówienia na teatr muzyczny są coraz częściej inicjowane autonomicznie w ostatnich latach. Kameralna opera «Envidia» Heleny Winkelman (2011, we współpracy z Teatro Colón w Buenos Aires), «L‘orient n‘existe pas» Matthias Heep (2011), albo «Gunten» Helmut Oehring (2008) to tylko kilka przykladów z ostnich lat. Co więcej, Jürg Henneberger oraz inni członkowie grupy często znajdują się w obsadzie autorskiego teatru muzyczego Gare du Nord. Umiejętności aktorskie i sceniczne to umiejętności, których reżyserowie nauczyli się oczekiwać od członków grupy.
Seria płyt dokumentujących różne etapy rozwoju grupy jest dostępna, podczas gdy płyta koncertowa / portretowa podkreślająca umiejętności grania na żywo grupy była wydana przez Musiques Suisses (Grammont). Co więcej, grupa założyła własną wytwórnie płytową United Phoenix Records, która będzie gromadzić i regularnie wypuszczać nowe nagrania koncertowe online, razem ze starszymi skarbami z archiwów audio i wideo. United Phoenix Records będzie również dostępna dla projektów solowych wielu członków Phoenixa. Wytórnia ma na cely stworzyć sieć „wykonawców, kompozytorów i artystów”. Szwajcarskie Radio DRS 2 bywało często obecne na wieczorowych koncertach Ensemble Phoenix Basel, dlatego te wydarzenia są obecnie jednymi z najczęściej rejestrowanych i nadawanych współczesnych produkcji muzycznych w kraju.
Ensemble Phoenix Basel otrzymał 13 września 2003 roku „Ensemble Award «Thies Knauf» New Music“ podczas ceremonii „European Culture Award“ w Lucernie. W 2003 roku nagrodę „European Culture Prize“ przyznawaną przez „Foundation Pro Europe”, oraz zarówno w 2004 jak i 2006 roku nagrodę „Prizes of the Ernst von Siemens” od „Music Foundation”.
W marcu 2014 roku, Ensemble Phoenix Basel został nominowany spośród 14 innych twórców muzyki z różnych gatunków do pierwszych „Swiss Music Award”. Pierwsze „Swiss Grand Prix Music” będzie wręczone 19 września 2014 roku przez Federalnego Radnego Alaina Berseta na festiwalu „Label Suisse” w Lausanne.
Ensamble Phoenix w składzie :
Daniel Buess: perkusja, Daniel Stalder: perkusja, Thomas Peter: elektronika, Heiner Krause: rożek angielski, Heléne Berglund: tuba, Friedemann Treiber: skrzypce, Petra Ackermann: altówka, Pilar Fontalba: obój, Lucas Rössner: kontrafagot, Jürg Henneberger: dyrygent
Ensemble Phoenix to jeden z najważniejszych zespołów kameralnych wykonujących muzykę współczesną.

http://ensemble-phoenix.ch/en/

 

 

 

Kasper T. Toeplitz

Kompozytor i muzyk funkcjonujący na polu muzyki akademickiej (opery, utwory na orkiestrę i zespoły kameralne), eksperymentalnej muzyki elektronicznej oraz noise’u. W swoich działaniach wykorzystuje głównie komputer oraz tradycyjne instrumenty poddawane przetworzeniu i preparacjom, tworząc analogowo-cyfrowe hybrydy dźwiękowe. Realizuje także projekty interdyscyplinarne z pogranicza performansu i tańca współczesnego.
Toeplitz współpracował z wieloma instytucjami (GRM, IRCAM, Radio-France, GMEM, GRAME, ZKM), muzykami (Eliane Radigue, Zbigniew Karkowski, Phil Niblock, Dror Feiler, Tetsuo Furudate, Francisco Lopez, Z’EV, Art Zoyd, Ensemble Phenix) i tancerzami (Myriam Gourfink). Jest laureatem licznych nagród i odznaczeń (m.in. Villa Medicis Hors-les-Murs w Nowym Yorku, Villa Kujoyama w Japonii, DAAD w Berlinie, nagroda Giga Hertz ZKM, Karsluhe, Institut Français w Polsce itd.).

Jego dyskografia obejmuje ponad 60 różnych tytułów.

http://sleazeart.com/

SetWidth317-KASPER-T.-TOEPLITZ

Robert Piotrowicz

Artysta dźwiękowy, kompozytor, improwizator. Współzałożyciel Musica Genera Festival oraz wytwórni Musica Genera. Oprócz płyt solowych ma w dorobku także wydawnictwa nagrane z C. Spencerem Yeh, Kevinem Drummem, Jérômem Noetingerem, Burkhardem Stanglem i Anną Zaradny.
Jest autorem słuchowisk, instalacji dźwiękowych, muzyki teatralnej. Regularnie występuje na licznych festiwalach na całym świecie.
Podczas koncertów tworzy nasycone i pełne detali formy, korzystając z syntezatora analogowego i komputera. Jego muzyce równie blisko jest do współczesnej kompozycji elektroakustycznej, jak i do sound artu.

 
robertpiotrowicz.net

robertpiotrowicz.bandcamp.com

soundcloud.com/rurokura

sokolowsko2015_1506-640x426