NIEDZIELA / 14.08, g. 16.00 – 17.30 / Paweł Szroniak, Michael Pisaro – „miejsce, czas, (dźwięki): epilog” – promocja książki, rozmowa, koncert / Park

Paweł Szroniak, Michael Pisaro - „miejsce, czas, (dźwięki): epilog” - promocja książki, rozmowa, koncert Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
Paweł Szroniak, Michael Pisaro – „miejsce, czas, (dźwięki): epilog” – promocja książki, rozmowa, koncert Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
Paweł Szroniak, Michael Pisaro - „miejsce, czas, (dźwięki): epilog” - promocja książki, rozmowa, koncert Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
Paweł Szroniak, Michael Pisaro – „miejsce, czas, (dźwięki): epilog” – promocja książki, rozmowa, koncert Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
Paweł Szroniak, Michael Pisaro - „miejsce, czas, (dźwięki): epilog” - promocja książki, rozmowa, koncert Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk
Paweł Szroniak, Michael Pisaro – „miejsce, czas, (dźwięki): epilog” – promocja książki, rozmowa, koncert Sanatorium Dźwięku 2016 fot. Tomek Ogrodowyczk

1pisaro. Yuko Zama

14 sierpnia / NIEDZIELA / 16.00–17.30 / Park

miejsce, czas, (dźwięki): epilog – koncert, rozmowa, promocja książki

Spotkanie promocyjne książki pt.”miejsce, czas, (dźwięki)”

Uczestnicy: Michael Pisaro, Paweł Szroniak

Program koncertu:

Michael Pisaro – „festhalten, loslassen”

Michael Pisaro – „A single charm is doubtful (Harmony Series #14)”

Wykonawcy: Michael Pisaro, Lucio Capece, Johnny Chang, Mike Majkowski, Bryan Eubanks, Jonas Kocher

 

miejsce, czas, (dźwięki)

Partyturę utworu 2005¹ Manfreda Werdera stanowi następująca formuła: „miejsce, czas, (dźwięki)”. Można powiedzieć, że szwajcarski kompozytor poprzez krótką instrukcję dla wykonawcy wskazuje szeroki zakres problemów, którymi od lat zajmują się twórcy muzyki eksperymentalnej (wraz z nadrzędnym pytaniem o jej status ontologiczny). Pozwala to spojrzeć na tę kompozycję, jak na kolejny z manifestów, czy też rodzaj postulatu (refleks słynnego 4’33” Johna Cage’a).

miejsce, czas, (dźwięki) to seria koncertów organizowana w latach 2014-2015, która była poświęcona różnym sposobom funkcjonowania dźwięku w czasie i przestrzeni, modalnościom ciszy, performatywnym aspektom muzyki oraz niestandardowym rodzajom notacji muzycznej. Głównym jej celem była jednak próba zmiany przyzwyczajeń percepcyjnych publiczności. Przygotowane działania zostały zatem zorientowane na szczegół i pogłębione, wielopłaszczyznowe słuchanie, co miało pomóc w obalaniu wszelkich nabytych automatyzmów oraz zaszczepieniu w odbiorcach sympatii do tego, co nowe i wymykające się kategoryzacji.

Cykl wyraźne nawiązywał do tradycji eksperymentu wyznaczonej przez Johna Cage’a i innych twórców ze szkoły nowojorskiej (Christian Wolff, Morton Feldman), artystów Fluxusu (George Brecht, La Monte Young, Takehisa Kosugi, Jackson Mac Low), Alvina Luciera, Corneliusa Cardew czy Pauline Oliveros – tradycji nieustannie rozwijanej w interesujący sposób, a przy tym paralelnej do przemian w sztukach wizualnych. We Wrocławiu i Sokołowsku odbyło się łącznie dwanaście koncertów podczas których wystąpili: Johnny Chang, Catherine Lamb, Koen Nutters, Hanna Hartman, Héctor Rey, Piotr Tkacz, Taku Sugimoto, Kurt Liedwart, Ilia Belorukov, Gerard Lebik, Paul Roth, Ian-Douglas Moore, Lucio Capece, Rishin Singh, Konrad Gęca, Grupa ETC i Manfred Werder.

Przygotowywana obecnie książka jest podsumowaniem całego projektu – ta dwujęzyczna antologia będzie zawierać teksty autorstwa Michaela Pisaro, Pauline Oliveros, Evy-Marii Houben, Jürga Freya, Manfreda Werdera, Taku Sugimoto, Lucio Capece, Rishina Singha, Koena Nuttersa, Konrada Gęcy, Piotra Tkacza, Héctora Rey, Antoniego Michnika i Pawła Szroniaka. Ma ona stanowić rodzaj wprowadzenia do problematyki post-cage’owskich poszukiwań w obszarze dźwięku i jego obecności w życiu codziennym.

—-

Paweł Szroniak

Kurator muzyczny i literaturoznawca. Organizator autorskiego cyklu koncertów „Rozkurz”. Zajmuje się historią ruchów awangardowych, tendencjami konceptualnymi w muzyce współczesnej oraz niestandardową notacją muzyczną (zwłaszcza partyturami tekstowymi).